Maznee Azmi . Pengedar Shaklee pilihan hati. Yakin . Mesra . Berpengalaman

Ibu ini alami keputihan semasa hamil yang teruk! 12 Cara atasi

Assalamu'alaikum Wrmbth, Puan ada masalah keputihan semasa hamil?
.
Semoga puan terus kuat & tabah sepanjang hamil.
.
.
Kali ini kita akan berkongsi
.
Tentang keputihan
.
Semoga menjawab semua persoalan tentang masalah keputihan yang dihadapi ibu hamil.
.
Semoga bermanfaat.
.
Artikel sangat sesuai dengan puan jika
  1. Pertama kali mengandung
  2. Ada cairan keluar dari faraj
  3. Tak pernah mengalami keputihan semasa hamil
Insyaallah, kali ini kita akan berbincang tentang kaedah mengurang & merawat keputihan menggunakan bahan bahan yang ada di dapur rumah puan.
.
Bahan dari dapur?
.
Betul puan.
.
Bahan bahan yang terdapat di peti ais & dapur rumah kita sangat berkhasiat untuk merawat keputihan yang dialami ibu hamil.
.
Cuma kita saja tidak tahu.
.
Baiklah, mari kita mulakan.

Ibu ini ada Keputihan Semasa Hamil? Hilangkan dengan 12 Cara cepat & berkesan!

Artikel keputihan semasa hamil ini terdiri dari 7 bahagian. Klik pilihan puan sekarang untuk terus MELOMPAT ke bahagian tersebut
  1. Apakah keputihan semasa hamil?
  2. Punca
  3. Jenis keputihan
  4. Siapa berisiko?
  5. Kesan & risiko pada bayi
  6. 8 amalan mengawal keputihan!
  7. 12 Makanan berkhasiat rawat keputihan dari rumah!

Sub 1: Apa

Apa itu keputihan semasa hamil ?

apa itu keputihan semasa hamil

Kebanyakan wanita mengalami pertambahan pengeluaran cairan faraj apabila mereka mengandung 

.
Ini memang biasa berlaku
.
Untuk ibu hamil
.
Dan bermula dari awal kehamilan sehingga bayi kita  dilahirkan. 
.
Keputihan ini dikenali sebagai leukorrhea.
.
Cairan berwarna putih susu yang tidak berbau atau sedikit berbau
.
Boleh jadi kita dah alami sebelum mengandung lagi
.
Tapi
.
Semasa hamil
.
Lebih banyak cairan ini keluar kerana
  1. Badan anda menghasilkan lebih banyak estrogen,
  2. Pengaliran lebih banyak darah mengalir ke kawasan sekitar faraj / vagina.
.
Dan boleh jadi
.
Semakin hampir tarikh bersalin
.
Semakin banyak cecair faraj keluar. Boleh jadi ini tanda bersalin yang boleh di perhatikan
.
Tapi
.
Ada juga keputihan yang disebabkan jangkitan dipanggil candidiasis.
.
Boleh teruskan membaca untuk bezakan
.
Keputihan yang selamat
.
Dan berbahaya
.
Sub 2: Punca

Kenapa berlaku keputihan semasa hamil ?

Ada beberapa sebab keputihan ketika hamil berlaku
.
sebab berlaku keputihan semasa hamil
.
Antara punca puncanya ialah
  1. Semasa kehamilan, serviks (leher rahim) dan dinding vagina menjadi lebih lembut 
  2. Cairan yang dikeluarkan bertambah semasa hamil untuk membantu mencegah jangkitan yang merebak dari faraj ke rahim.
  3. Supaya serviks kita lebih sihat, lembap dan tertutup rapi.
  4. Suhu dari badan kita kadangkala boleh mencairkan cairan ini & menyebabkan ia keluar dengan banyak.
  5. Pengeluaran cairan tebal juga kerap belaku semasa trimester ketiga kehamilan kita. Di hujung kehamilan, kepala bayi yang menekan pintu rahim / serviks boleh menyebabkan keluarnya lendir keputihan. Cairan yang keluar memang banyak & mungkin dirasakan seolah-olah kita telah terkencing
.
Kebanyakan ibu hamil mengalami pelepasan cairan putih berkrim pekat pada peringkat awal kehamilan.
.
Pada masa ini, vagina kita lebih aktif untuk mengeluarkan lebih banyak cairan. 
.
Selagi pelepasan putih atau jelas dan tidak berbau, mungkin normal dan badan anda hanya melakukan tugasnya untuk menjaga serviks anda bersih dan sihat.
.
Pada minggu terakhir kehamilan, cairan yang keluar mungkin mengandungi lendir pekat disertai darah. 
.
Ini adalah tanda bersalin yang sangat boleh dipercayai
.
Menunjukkan tubuh kita mula bersedia untuk melahirkan bayi. 
.
Kita mungkin akan mengalaminya beberapa kali sebelum kelahiran benar benar berlaku.
.
Sekiranya kita mengalami pendarahan dari faraj, Cepat cepatlah jumpa doktor. 
.
Sub 3: Jenis

Apa jenis jenis keputihan & perbezaan keputihan yang selamat & berbahaya?

Seperti yang Maznee kongsikan tadi
.
jenis keputihan semasa hamil
.
Jika cairan yang keluar berwarna putih & tidak berbau.
.
Kita tak perlu risau
.
Kecuali
.
Jika keputihan semasa mengandung ini
  1. Berwarna hijau / kekuningan
  2. Mempunyai bau yang kuat & tidak menyenangkan
  3. Kawasan faraj kemerahan & gatal gatal. 
  4. Rasa pedih semasa membuang air kecil
  5. Usia kandungan belum lagi 37 minggu & pengeluaran cecair semakin banyak. 
  6. Pengeluaran cecair putih / kelabu dengan bau hanyir selepas hubungan suami isteri. Kemungkinan berlaku jangkitan dari bakteria vaginosis.
Kemungkinan besar kita mengalami jangkitan faraj. 
.
Apa itu jangkitan faraj ?
  1. Jangkitan faraj yang biasa dialami ibu semasa mengandung ialah Candidiasis (jangkitan yeast) & mudah dirawat doktor. Perlu jaga kebersihan diri untuk kurangkan risiko jangkitan.
  2. Kita juga boleh mengalami jangkitan faraj & keputihan semasa mengandung disebabkan oleh penyakit bawaan seks (Sexually transmitted disease)
.
Sub 4: Siapa

Siapa berisiko menghidap keputihan semasa hamil yang di jangkiti bakteria?

Bagi ibu hamil yang mengalami pengeluaran cairan biasa
.
Kita masih lagi berisiko mengalami jangkitan bakteria
.
siapa berisiko menghidap keputihan semasa hamil
.
Jadi
.
Penting untuk menjaga kebersihan
.
Cairan yang keluaran ini berbau berasid disebabkan oleh perubahan tahap pH faraj.
.
Bakteria & kuman mudah membiak
.
Perlu beri lebih penekanan supaya 
  1. Kawasan faraj selalu kering & bersih
  2. Hubungan suami isteri. (Tanggungjawab suami untuk menjaga kebersihan diri juga)
Sedikit tips untuk menjaga kebersihan & kesihatan faraj dari jangkitan kuman
  1. Basuh kawasan luar faraj 2 kali sehari & lap kering. 
  2. Elakkan penggunaan pembasuh alat sulit wanita, kerana ini boleh mengganggu flora bakteria sihat semulajadi di faraj.) 
  3. Pakai seluar semua kapas atau seluar kapas, yang mempunyai pengudaraan baik & menyerap lembapan

Sub 5: Kesan & risiko

Adakah keputihan semasa hamil dari bakteria memberi kesan / risiko pada anak kita?

Keputihan yang disebabkan oleh bacterial vaginosis (BV) adalah jangkitan faraj paling kerap berlaku padaibu hamil. 
.
risiko keputihan semasa hamil
.
Dan disebabkan oleh ketidakseimbangan bakteria yang hidup di dalam faraj kita.
.
Antara risiko yang mungkin berlaku
.
Disebabkan ini ialah
  • Peningkatan risiko kelahiran tak cukup bulan (lahir sebelum minggu ke 37 sebelum tarikh dijangka bersalin) 
  • Mempunyai berat kelahiran yang rendah, 
  • Jangkitan rahim selepas melahirkan anak

Jadi

.

Pastikan kita amalkan pemakanan sihat
.
Dan sentiasa menjaga kebersihan diri 
.
Boleh amalkan tips di bawah ini. 
.
Sepanjang mengandung
.
Sub 6: Amalan

8 Amalan harian untuk mengawal keputihan semasa hamil


Ada amalan yang kita buat seharian
.
Dan membantu kita mengelakkan
.
amalan untuk hilangkan keputihan semasa mengandung
.
Atau
.
Mengawal keputihan
.
Kalau tak dapat buat semua. Dapat ambil 2 pun dah bagus
.

1. Menjaga Kebersihan


Tips yang sangat mudah
.
Tapi
.
Sangat susah di amalkan
.
Melainkan kita memang dah biasa & dibudayakan dari kecil
.
Sangat penting untuk diikuti sepanjang masa. 

.

Kebersihan kan separuh dari iman

.

Kita boleh jaga

  • Kebersihan diri
  • Kebersihan rumah

Terutama sekali kebersihan kawasan sulit kita 

.

Ini akan mencegah jangkitan kuman. 

.

Gunakan panty liner
.
Untuk memastikan kawasan faraj kering
.
Dan keringkan dengan tuala lembut kawasan tersebut tiap kali mandi.

2. Berpada pada makan pedas & berminyak

Bagus untuk kita kawal pemakanan
.
Kenapa?
.
Makanan berminyak & pedas boleh menyebabkan 
  • Rasa tidak selesa dalam saluran pencernaan.
  • Masalah penghadaman, rasa senak & kerengsaan pada bahagian sulit.

3. Makanan segar tanpa pengawet

Makanan sekarang banyak bahan kimia
.
Dan beri kesan pada kesihatan
.
Sebaiknya
.
Kita amalkan banyak makanan segar
.
Seperti buah buahan & sayur sayuran. Ikan & daging elakkan dari makanan dalam tin
.
Makanan segar akan memastikan usus & sistem pencernaan kita sihat.

Makanan yang telah di proses kehilangan banyak zat
.
Sebab itu, lebih baik masak sendiri
.
Di rumah

4. Fabrik pakaian berasaskan kapas

Kain kapas sangat selesa
.
Sebab
.
Angin mudah lalu
.
Jadi kulit kita senang bernafas
.
Dan menyerap peluh. Ini memastikan kita sentiasa kering
.
Dan mengelakkan rasa tidak selesa
.
Dan jangkitan bakteria

5. Pakai Pakaian longgar & selesa setiap masa

Tips ini ada kaitan dengan tips no 4.
.
Pakaian yang longgar
.
Lebih sejuk
.
Udara pun ada ruang untuk mudah bergerak
.
Pakaian ketat  menyebabkan jangkitan kuman pada faraj kerana
  • udara sukar bergerak
  • kita kuat berpeluh
Jadi
.
Pakailah jubah mengandung yang labuh

6. Kerap minum air kosong

Air perlu untuk semua fungsi badan yang sihat
.
Sebab itu  badan yang cukup air, akan lebih bertenaga.
.
Selain itu
.
Minum air kosong yang mencukupi akan bantu kita lebih lawas
.
Dan mengelakkan 
  • kencing kotor 
  • jangkitan kuman pada kawasan sulit
Dalam 7 tips yang Maznee beri ni
.
No 6 ni paling senang
.
Boleh mula terus
.
Betul kan

7. Makan yogurt

Yogurt adalah makanan yang sihat
.
Dan ada banyak kebaikan
.
Yogurt mengandungi bakteria baik yang membantu mengawal jangkitan dalaman. 
.
Bakteria ini mengekalkan saluran penghadaman yang baik & menghalang jangkitan. 

8. Ambil suplemen untuk ibu hamil

Badan kita perlukan khasiat yang banyak untuk kekal sihat
.
Zaman moden ni ramai wanita yang stress
.
Banyak tanggungjawab.
.
Tapi
.
Bila sibuk
.
Kita lupa jaga makan
.
Makanan yang berkhasiat akan kuatkan imuniti badan
.
Dan bantu kurangkan keputihan semasa hamil.
.
Ini masanya kita ambil suplemen
.
Dan PENTING
.
Makan suplemen tu tak membawa erti
.
Kalau cara makan salah.
.
Jadi pastikan cara makan betul
.
Macam mana tu?
.
Kalau contohnya, kita nak makan set mengandung shaklee
.
Dapatkan bantuan dari pengedar shaklee yang betul
.
Ini contoh perbezaan ketara
.
Pengambilan suplemen dengan cara yang betul
.
Pada kesihatan ibu & bayi
.
Beberapa bulan lepas, Maznee dihubungi oleh seorang ibu. Kak Zah. Tarikh 18 feb 2017
.
Kak Zah ni ibu bekerja yang sibuk
.
Anak lasak 
.
Biasalah
.
Hero
.
Hehe.
.
Jadi bila usia dah meningkat, dan mengandung lagi
.
Bekerja pulak tu
.
Masa Kak Zah Whatsap Maznee
.
Ada masalah darah rendah. Dan juga ada kencing manis masa mengandung
.
Jadi apa lagi
.
Nak bagi yang terbaik
.
Dapat no Maznee. Whatsap saja. 
.
cara makan suplemen yang betul untuk ibu hamil
.
Sekali lagi Maznee nak kongsi. Sebenarnya
.
Tak makan shaklee pun boleh je sihat
.
Betul
.
Asalkan kita pandai jaga makan
.
Dan amalkan cara hidup sihat. Tapi itulah kan
.
Langit tak selalu cerah. Kita ni dah lah sibuk di pejabat.
.
Balik rumah je anak anak dah berlari berkejaran 100 m acara pecut
.
Nampak pula rumah macam medan perang
.
Tak ke naik temperature kepala tu
.
Mendidih macam air masak
.
Kat dapur
.
Hehe
.
Mana lah sempat nak jaga kan
.
Sebab itu kita perlukan bantuan. Bantuan dari suplemen
.
Dan juga bantuan dari Maznee. Ehem ehem
.
Cara makan Maznee guide ok
.
Buka sekali dapat
.
Terus senyap
.
Tak 
.
Maznee akan guide 
.
Sampai bila bila. Asalkan puan nak dengar
.
Maznee akan kongsi pengalaman untuk makan ikut sukatan
.
Dan ikut keperluan badan kita
.
Sedangkan
.
Makan nasi berlebihan pun boleh kena kencing manis kan?
.
Apa jadi lepas Maznee guide Kak Zah makan
.
Selepas fikir masak masak
.
Kak Zah setuju
.
Tempah awal bulan Mac. Maznee hantar terus sampai depan rumah di Klang

kepentingan cara makan suplemen yang betul
.
Lepas beberapa hari
.
Satu ketika pada jam 2.22pm. Lepas Kak Zah makan lunch.
.
Dah sendawa agaknya
.
Dapat berita gula dah turun. Tapi masih belum bawah 5.
.
Adjust lagi cara makan ikut jadual kerja Kak Zah
.
Dan kongsi beberapa tips
.
Esoknya Maznee "menyibuk" lagi
.
Tanya khabar
.
cara makan kak zah
.
Esok tu gula turun lagi
.
Tambah semangat Kak Zah. Sebab belum buat lagi semua tips yang Maznee bagi
.
Dan akhirnya
.
Selepas 1 minggu
.
Maznee tanya khabar lagi
.
Jeng jeng jeng
.
Suspen
.
bacaan dah cantik
.
Dapat berita gembira tau
.
Dah 1 minggu bacaan gula cantik & mulus. 
.
Doktor pun tak pernah suntuk insulin
.
Sebab gula dah cantik
.
Berkat jaga nutrisi
.
Best kan
.
Nak di jadikan cerita
.
Sampai lah ke tarikh akhir mengandung. Kami saling bertanya khabar
.
Bersalin pun akak ni pakai set bersalin shaklee
.
makan set berpantang pula
.
Sekali lagi Maznee nak kongsi
.
Kak Zah ni sihat bukan sebab makan Shaklee. Tapi sebab cara makannya betul
.
Dan badan cukup nutrien yang diperlukan untuk sihat
.
Boleh berfungsi dengan lebih baik
.
Kalau tak nak makan shaklee
.
Dan
.
Boleh amalkan makanan berkhasiat & sihat
.
Tak perlu lah makan Shaklee. Kecuali kalau sibuk & nak shortcut.
.
Dan malas nak pening kepala nak masak apa
.
Menu apa sesuai
.
Makanlah Shaklee dengan bimbingan Maznee
.
Kalau makan sendiri
.
Tak ada orang guide
.
Salah makan kita tanggung sendiri. Bahaya kan
.
Whatsap Maznee 019-2653791
.
Untuk dapatkan set mengandung shaklee & bantuan berterusan
.
Insyaallah satu set ini membantu membekalkan khasiat yang di dambakan badan kita & bayi semasa mengandung
.
Ini kerana nutrisi seimbang akan kuatkan badan
.
Lawan penyakit yang menyerang
.
Samalah dengan keputihan
.
Kalau badan kuat
.
Terkawal

Kita pun mesti nak yang terbaik kan?
.
Sub 7: Semulajadi

12 Tips Merawat Keputihan Semasa Mengandung Dengan Bahan Yang Ada Di Rumah


Dibawah ini kami senaraikan ubat semula jadi untuk keputihan puan.

Ini adalah kaedah semulajadi.

Sekiranya puan ada soalan lanjut, dapatkan pandangan dan nasihat dari doktor.

Nasihat mereka diutamakan dalam menjaga kesihatan puan & bayi di dalam kandungan.

Terutama sekali, selepas mengambil kira keadaan kesihatan kita tidak sama.


1. Biji halba

Amalan penggunaan biji halba semasa hamil memang diamalkan oleh ramai wanita

Herba rumah untuk masalah bau faraj. 

Ini dianggap sebagai penawar semula jadi untuk keputihan bagi wanita. 


Walaupun begitu, puan seharusnya bertanya kepada doktor dahulu sebelum mencuba kaedah ini semasa mengandung.


Terutama sekali, sekiranya puan mempunyai masalah kesihatan.


Halba adalah rempah yang biasa di gunakan oleh masyarakat india dalam masakan mereka.


Ada ibu hamilyang meminum halba untuk banyakkan susu ibu selepas bersalin.


Cara penyediaannya ialah dengan merendamnya dengan air panas. 


Atau juga boleh memasak benih Halba / Fenugreek dalam 1 liter air. 



Air rebusan halba untuk diminum

Air rebusan ini hendaklah dibiarkan selama 30 minit.. 


Pengambilannya tidak perlu dilakukan dengan kerap.


Seminggu 2 cawan.


Baunya agak kuat & mungkin kurang sesuai sekiranya puan loya loya & alah semasa hamil.


2. Bendi

Sayur ini memang ada di dalam peti sejuk rumah kita.
Sayur bendi banyak khasiatnya.

Puan boleh merebus bendi dan makan bubur yang telah masak bagi membantu memulihkan keputihan secara semula jadi. 


Bendi juga bagus untuk kesihatan sendi puan.


Ini dapat mengurangkan kesakitan lutut dan badan kerana saiz perut yang bertambah besar saban hari.


Selain itu, bagi memudahkan pergerakan & keselesaan. Puan disarankan memakai jubah muslimah yang sesuai semasa mengandung.


Aurat terjaga. Selesa pula

3. Biji ketumbar

Cara untuk menggunakan biji ketumbar untuk keputihan mudah sekali.


Bau biji ketumbar sangat harum dan memberi aroma berbeza pada masakan kita

Puan perlu rendam biji ketumbar di dalam air semalaman.


Pada keesokan pagi, tapis dan asingkan biji ketumbar dengan air rendaman.


Minum air yang telah ditapis semasa perut masih kosong untuk membantu menghilangkan keputihan. 


Ini adalah salah satu cara semula jadi untuk merawat keputihan tanpa risiko jika puan BELUM hamil. 


Bagi ibu hamil, masaklah makanan yang menggunakan herba ini dirumah.


Supaya khasiatnya dapat diserap secara tidak langsung semasa hamil.


Gunalah dalam kuantiti kecil dan tidak berlebih lebihan.


Dan tanyalah nasihat doktor.


Banyakkan juga berdoa dan amalan membaca surah al quran semasa hamil selepas berusaha sebaik mungkin.


Kita hanya berusaha. Allah yang menentukannya.

4. Buah delima

“Di dalam keduanya (ada macam-macam) buah-buahan, dan (lebih khusus ada) kurma dan delima. Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?”

(QS. Ar-Rahman: 68-69)




Buah delima ada disebutkan di dalam al quran beberapa kali.


Pasti banyak khasiat buah ini sehingga Allah swt juga menyebutnya di dalam Al quran.


Delima adalah buah-buahan semula jadi yang bukan sahaja indah rupaya, tepai juga lazat dan mempunyai pelbagai manfaat kesihatan. 


Ia memberikan tenaga tambahan dan sangat sesuai diambil ibu yang hampir bersalin.


Ia juga kaya dengan zat besi, dapat mengelakkan anemia & hb darah yang rendah semasa hamil.


Dan ia juga salah satu daripada penawar rumah berkesan untuk menghentikan keputihan pada wanita. 

Boleh dimakan terus atau ditukarkan kepada jus. Saya lebih suka makan terus kerana kaya serat untuk elakkan sembelit.

Puan boleh memakannya mentah bersama bijinya ataupun menukarkannya kepada jus. Rasa manis delima adalah semulajadi dan tidak akan menyebabkan kencing manis sewaktu hamil.


Jika puan ada menanamnya di rumah, bukan sahaja buahnya.


Malah, daun buah delima juga sangat bagus untuk memulihkan keputihan.


Caranya ialah buat pes daripada daun delima dan dicampurkan dengan air.


Minum air bancuhan pes daun delima pada waktu pagi setiap hari.

5. Daun selasih / Basil

Daun selasih atau lebih dikenali sebagai basil sangat banyak manfaatnya.



Kita banyak menggunakan daun ini untuk memasak hidangan itali.


Daun ini mempunyai bau dan aroma yang menyelerakan.


Bukan itu saja khasiatnya.


Ia juga adalah salah satu herba yang baik & mempunyai pelbagai nilai perubatan. 


Ramai wanita telah menggunakannya sebagai ubat untuk merawat keputihan. 


Bagaimana caranya?


Mudah saja.


Buat jus daripada daun selasih dan tambahkan madu. 


Minum ini setiap hari dua kali untuk menghilangkan masalah keputihan. 


Selain itu, puan juga boleh mencampurkannya dengan susu setiap hari untuk menjauhkan diri daripada masalah keputihan. 

6. Kanji beras

Pada perkongsian lepas, kita ada ceritakan kebaikan beras untuk mencantik & mencerahkan kulit.



Beras juga bagus untuk masalah keputihan. 


Selepas ini, puan boleh mendapatkan kanji beras semasa memasaknya di rumah. 


Puan hanya perlu rebus beras dan tapis air daripada beras. 


Kanji beras sangat baik untuk masalah keputihan terutama sekali sekiranya puan berulang kali mengalami masalah ini.

Sejukkan air rebusan ini dan minum secara tetap untuk mengelakkan masalah keputihan daripada berulang.


7. Daun jambu batu

Pilih beberapa helai daun jambu batu dari pokok dan rebus dalam air sehingga paras air tinggal separuh. 

Tapis & asingkan daun yang di rebus daripada air dan minum air rebusan untuk mengurangkan masalah keputihan. 


Minum dua kali sehari.

8. Halia


Potong halia menjadi kepingan dan keringkannya.

Selepas kering, kisar dan tukarkannya menjadi serbuk.


Cara menggunakan halia untuk merawat keputihan ialah ambil 2 sudu teh serbuk halia kering dan rebus dalam kuantiti air yang mencukupi. 


Kemudian, rebus sehingga kuantiti air tinggal separuh.


Puan perlu minum air ini dengan kerap selama tiga minggu untuk mengelakkan diri dari keputihan. 


Halia juga satu penawar yang baik untuk masalah morning sickness semasa hamil terutama pada trimester 1.


Ia akan memberikan kelegaan daripada rasa loya dan muntah muntah. 

9. Buah pisang

Buah pisang kaya dengan banyak khasiat dan mineral untuk melawan penyakit.


Puan mesti memastikan untuk menyimpan pisang masak di rumah kerana dapat mencegah & mengurangkan keputihan.


Mengambil pisang yang masak dapat membantu mengatasi masalah gatal gatal kulit & keputihan.

10. Buah tin / Fig

Satu lagi rawatan dari rumah yang baik untuk mengurangkan keputihan pada wanita adalah dengan memakan buah tin. 

Buah buah yang baik ini kesemuanya ada disebut didalam al quran.

Pengambilan makanan yang berkhasiat semasa hamil ini dapat mencegah gastrik terutama di hujung kehamilan puan.

Selain memakannya secara terus, puan juga boleh menggunakan kaedah ini:
  1. Rendam 2-3 keping buah tin kering dalam air semalaman. 
  2. Pada keesokan harinya, kisar air rendaman bersama buah tin kering tadi.
  3. Minum campuran air ini secukupnya semasa perut masih kosong. Ini adalah ubat yang indah untuk mengurangkan pelepasan putih daripada kulit. Jika anda telah serbuk bentuk ara, anda perlu campuran sudu dalam dua cawan air. 
  4. Minum dengan kerap setiap kali puan mempunyai masalah keputihan semasa mengandung. 
  5. Cara ini sangat bagus diamalkan oleh wanita hamil kerana khasiat buah tin.
Tamat sudah 10 cara untuk memulihkan keputihan wanita dari rumah. Boleh baca lanjut disini.
.
Selain 10 cara semulajadi di atas, ada juga rawatan keputihan secara moden & saintifik
.
Ibu mengandung yang rajin bekerja seperti puan layak mendapat kesihatan & kekal sihat sepanjang 9 bulan mengandung.
.
Pastikan pengambilan makanan seharian yang berkhasiat mencukupi supaya dapat mengelakkan keputihan & jika sudah ada
.
Dapat mengelakkan dari menjadi lebih buruk
.
Jika puan terlalu sibuk sehingga tak ada masa untuk semua ini.  Jangan risau, boleh tanya Maznee tentang Set Mengandung Shaklee
.

Apa itu Set Mengandung Shaklee?

Set ibu hamil shaklee ialah vitamin yang digabungkan khas untuk memenuhi keperluan badan ibu mengandung
.
Dan bayi dalam kandungan
.
Bila badan ibu cukup zat, sistem keimunan jadi kuat bak superhero dengan kuasa melindungi diri & anak tercinta dari serangan resaksa kuman
.
Hehe
.
Set mengandung Shaklee yang rasmi untuk tahun 2017 adalah seperti berikut. Ada 6 produk semunya
.
Dan setiap satu akan membantu ibu hamil & bayi dalam rahim berkembang dengan khasiat yang mencukupi
.
set mengandung shaklee 2017
Bagi mendapatkan maklumat lanjut tentang fungsi & kelebihan setiap produk di dalam set mengandung Shaklee, puan boleh klik setiap link di bawah
  1. Vitalea Shaklee multivitamin di perkaya dengan zat besi
  2. ESP Shaklee protein semulajadi & asli terbaik dari alam semulajadi
  3. Vitamin C Shaklee untuk menguatkan sistem daya tahan ibu
  4. Ostematrix Shaklee untuk kekuatan gigi & tulang ibu & bayi
  5. Omega guard Shaklee membekalkan asid lemak omega 3 untuk kesihatan & perkembangan otak bayi yang pintar
  6. Vitamin B complex Shaklee untuk bekalan asid folik & spektrum vitamin b
Set mengandung shaklee 2017
.
Jika puan memerlukan bantuan
.
Dan ada banyak soalan yang masih belum terjawab
.
Jangan segan segan untuk Whatsap Maznee di 019 265 3791
.
Insyaallah semua soalan akan di jawab sebaiknya
.
Untuk mencuba produk, bertanyakan harga dan konsultasi percuma ini,sila hubungi saya di:
.
 Whatsupp / SMS: 
.
019-2653791 atau  0192663791 
Maznee Azmi
ID Shaklee: 963860
.
Set berpantang shaklee 2017
.
Disclaimer: This website is not intended to replace professional consultation, diagnosis, or treatment by a licensed physician. If you require any medical related advice, contact your physician promptly. Information at hargasetbersalin.blogspot.com is exclusively of a general reference nature. Do not disregard medical advice or delay treatment as a result of accessing information at this site.
.
Selamat mencuba, dan kongsikan pandangan anda disini.
.Ingat selalu untuk lakukan pemeriksaan kehamilan dengan doktor puan.

5 Responses to "Ibu ini alami keputihan semasa hamil yang teruk! 12 Cara atasi"

  1. Balasan
    1. Terima kasih puan Azlinda Azman kerana berkunjung ke mari :)

      Keputihan memang serius kalau dibiarkan begitu saja semasa mengandung.

      Boleh membahayakan ibu hamil dan bayi dalam rahim.

      Jadi memang elok cuba tips dan petua diatas untuk cara atasi keputihan dengan kaedah semulajadi.

      Makanan berkhasiat akan kuatkan badan.

      Padam
  2. manarik perkongsian ni..terima kasih untuk tipsnya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama sama. Semoga bermanfaat untuk ibu ibu mengandung di luar sana

      Padam

⛔⛔TERIMA KASIH KERANA MENINGGALKAN KOMEN ⛔⛔

🌼🌺🌸 Maznee memang rajin membalas komen bonda semua. TOP 10 Pengomen terbanyak akan dipaparkan di Kanan blog ini! Dapat backlink lagi. πŸ˜‰ 🌸🌺🌼
.
Selamat bersilaturahim πŸŒ„