Maznee Azmi . Pengedar Shaklee pilihan hati. Yakin . Mesra . Berpengalaman

ESP Shaklee & 11 Kebaikan Untuk Ibu Mengandung

Maznee pasti, kita pernah dengar tentang ESP Shaklee. Serbuk protein berkualiti tinggi ini
.
Yang selalu habis stok
.
Haha
.
Salah seorang yang kuat borong ESP tu Maznee lah
.
Kali ini Maznee nak kongsi tentang kebaikan Energizing soy protein Shaklee untuk ibu mengandung
.
Sudah bersedia?
.
Maznee tak sabar nak kongsi dengan adik manis & mama gojes ni
.
esp shaklee untuk ibu mengandung

Kebaikan ESP Shaklee untuk ibu hamil yang super duper sibuk!

Orang ol timer (orang dulu dulu) kata, tak kenal maka tak cinta
.
Nak tahu kebaikan ESP
.
Nak tak nak kena tahu dulu, apa isi kandungan nya.
.
Dari situ baru kita faham fungsi nya.
.
Jadi
.

Apakah kandungan vitamin & mineral dalam ESP Shaklee?

Secara umum nya, ESP ni sumber protein yang berserat. Bantu kita kenyang lama & bertenaga. Komponen penting dalam set ibu mengandung shaklee
.
Lambat di hadam
.
Jadi gula dalam badan tak naik mendadak
.
Sebab tu ibu mengandung elok minum ESP. Nak elak berat naik mendadak. Indeks glisemik ESP pun rendah. Bagus untuk kencing manis
.
Kalau nak cukup protein kena makan ikan, daging & ayam. Dalam diet.
.
Selain dari Protein.
.
Banyak lagi kandugan ESP Shaklee yang baik untuk kita. Terutama untuk ibu mengandung.
.
Maznee senaraikan di bawah ya
.

1. Thiamin Atau Vitamin B1

Maznee mulakan dengan tiamin
.
Penting ke vitamin ni semasa mengandung?
.
Penting sangat.
.
Mengapa kita perlu thiamin semasa mengandung?
Thiamin (juga dikenali sebagai tiamin atau vitamin B1) 

  1. Membolehkan ibu hamil dan bayi kita untuk menukar karbohidrat menjadi tenaga. Bagus untuk memberikan tenaga kepada badan
  2. Tiamin juga membantu sistem saraf, otot dan jantung kita berfungsi secara normal 
  3. Vitamin B1 penting untuk perkembangan otak bayi.
  4. Menjaga dan melindungi saraf dari mengalami kerosakan
  5. Membantu kita mengawal emosi & keceriaan diri
  6. Menguatkan memori / ingatan
  7. Susah tidur? Vitain ini bagus untuk mendapat tidur yang lena
Sebab itu bila kita minum esp waktu pagi.
.
Badan rasa best je sepanjang hari
.
Kerja pun lebih fokus & tak lapar sangat kan

2. Zat besi (Iron)

Maznee pernah kongsi kebaikan zat besi untuk ibu hamil sebelum ini. 
.
Badan kita menggunakan zat besi untuk membuat darah tambahan (hemoglobin) untuk anda dan bayi semasa mengandung. 
.
Antara manfaat utama zat besi
  1. Zat besi juga membantu menggerakkan oksigen dari paru-paru anda ke seluruh badan & kepada bayi dalam rahim. 
  2. Mendapatkan zat besi yang cukup dapat menghalang keadaan sel darah merah yang terlalu sedikit yang dapat membuat anda merasa letih, yang disebut anemia kekurangan zat besi.
.
Doktor selalu sukat nilai HB darah semasa mengandung. Dan beri pil setiap kali kita pemeriksaan. Ini cara untuk elakkan hb rendah semasa mengandung
.
Jadi, pastikan kita minum esp tanpa jemu.
.
Dan ikut sukatan
.
Supaya badan kita cukup zat besi.


3. Niacin atau vitamin B3

Vitamin B ada banyak jenis tau. Ada adik beradik & suku sakatnya
.
Kali ini giliran niacin atau vitamin b3
.
Vitamin ini penting untuk ibu mengandung & menyusukan anak
.
Niacin dan niacinamide adalah selamat untuk wanita mengandung & menyusu apabila diambil dalam jumlah yang disyorkan. 
.
Jumlah niacin yang dicadangkan untuk wanita mengandung atau menyusu adalah 30 mg sehari untuk wanita di bawah umur 18 tahun, dan 35 mg untuk wanita lebih dari 18 tahun.
.
Apa kebaikan nya ya?
  1. Niacin bantu rendahkan paras kolestrol dalam darah
  2. Baik juga untuk kesihatan kulit
  3. Sama dengan B1. B3 juga bantu sistem penghadaman & membolehkan makanan yang masuk ke dalam perut dihadamkan dengan sempurna

4. Riboflovin atau vitamin B2

Masih lagi adik beradik vitamin B
.
Kali ini adik no 2.
.
Nama dalam ic adalah Riboflavin. nama pendek pula B2
.
Haha
.
Kenapa kita perlukan riboflavin semasa mengandung?
.
  1. Riboflavin, atau vitamin B2, adalah vitamin penting yang membantu badan menghasilkan tenaga.
  2. Ia menggalakkan pertumbuhan bayi 
  3. Membantu penglihatan yang baik
  4. Dan kulit yang sihat. (Mak mana tak suka kan?)
  5. Riboflavin juga penting untuk perkembangan tulang, otot, dan saraf bayi.

.
Perasan tak ada ibu hamil yang kulit nampak kering
.
Dan tak lawa macam dulu?
.
Mungkin sebab kurang vitamin B2. Sel kulit yang mati mesti dibaiki & diganti dengan yang baru.
.
Barulah ibu nampak bertambah lembut dan cantik
.
Orang pun kata kita nampak berseri seri.
.
Maznee memang galakkan kita minum esp segelas sehari untuk kesihatan.
.
Walaupun tak mengandung

5. Kalsium

Dulu Maznee pun ingatkan ESP ni ada protein saja
.
Rupa rupanya tinggi juga kandungan kalsium
.
Mengapa ibu mengandung memerlukan kalsium semasa mengandung?
.
  1. Apabila kita mengandung, bayi yang sedang berkembang memerlukan kalsium untuk membina tulang dan gigi yang kuat. 
  2. Kalsium juga membantu bayi yang sedang membesar mempunyai jantung, saraf, dan otot yang sihat.
  3. Serta memberikan irama jantung yang teratur
  4. Dan kebolehan pembekuan darah normal.

Kalsium juga dapat membantu mengawal tekanan darah tinggi.
.
Ibu mengandung kan penat.
.
Senang stress.
.
Tekanan pun naik

6. Pyridoxine atau Vitamin B6

Siapa yang rasa loya dan muntah muntah semasa mengandung? aka morning sickness
.
Minumlah esp sebab kaya dengan vitamin b6
.
  1. Vitamin B6, penting untuk perkembangan otak dan sistem saraf bayi kita. 
  2. Ia membantu bayi memetabolisme protein & karbohidrat. 
  3. Kajian menunjukkan bahawa tambahan vitamin B6 boleh melegakan loya atau muntah-muntah bagi sesetengah wanita semasa mengandung, walaupun tiada siapa yang betul-betul pasti mengapa.

Bagus tau
.
Vitamin ini juga membantu ibu yang mengalami masalah susah tidur.
.

Apa kebaikan ESP Shaklee untuk wanita hamil yang Maznee lupa nak senaraikan?

Dah sampai hujung ni
.
Tak dinafikan, ada lagi kebaikannya yang maznee lupa sebut
.
Kalau ada
.
Mari kongsikan di ruangan komen
.
untuk kebaikan bersama
.
Selamat menikmati 9 bulan kehamilan dari Maznee
.
Insyaallah. Jumpa lagi lain kali

.

Disclaimer: This website is not intended to replace professional consultation, diagnosis, or treatment by a licensed physician. If you require any medical related advice, contact your physician promptly. Information at hargasetbersalin.blogspot.com is exclusively of a general reference nature. Do not disregard medical advice or delay treatment as a result of accessing information at this site.

14 Responses to "ESP Shaklee & 11 Kebaikan Untuk Ibu Mengandung"

  1. Terbaik. Banyak kebaikan Shaklee ni kan ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih singgah sini cik inani Hazwani
      .
      Memang banyak kebaikan esp shaklee semasa mengandung

      Untuk kedua dua bayi dan juga ibu tersebut

      Gula lebih terkawal kerana indeks glisemik yang rendah. Dan badan jadi lebih bertenaga

      Cuma makan ikut keperluan saja

      Elakkan berlebihan

      Sebab semua yang baik jika di buat berlebihan juga akan ada mudarat

      Padam
  2. Esp shaklee mama pernah makan masa mengandung dulu

    Makan waktu sarapan memang kenyang sampai tengahari

    Mama ni kerja jauh. Nak tak nak kena ambil makanan tambahan juga

    Kalau ikut kan memang tak larat

    Alhamdulillah, sepanjang 9 bulan mengandung mama teruskan makan esp. Tak pernah sampai kena kencing manis

    Rezeki agaknya

    Kemudian lepas anak mama lahir, mama menyusu badan. Makan juga esp untuk susu banyak

    Cuma makan ni biar dengan ilmu. Mama makan ikut sukatan saja

    Protein soya ni kalau makan lebih pun boleh jadi tak elok kan

    Sederhana

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang esp shaklee ni kawan baik untuk mak mak yang sibuk

      Gembira baca pengalaman sis

      Sama macam pengalaman maznee sendiri masa mengandung

      Minum esp tiap pagi masa nak pergi pejabat

      Padam
  3. Ibu selalu blend dengan susu dan buah. Minum sejuk sejuk masa pagi

    Jadi sarapan harian yang lazat

    Ibu tambah oat untuk karbohidrat kompleks

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang sedap tu. Selalu buat untuk sarapan pagi

      Kenyang sampai tengahari

      Bagus untuk ibu hamil dan wanita bekerja

      Padam
    2. Kalau dah rasa tak sempat nak buat sarapan blend saja esp shaklee dengan susu dan kurma. buah lain pun boleh

      Padam
  4. wah !! best ESP ni.. saya dulu pesait gastrik.. sekarang tak lagi.. hee~

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih singgah atie

      Memang betul

      Orang ada gastrik bagus makan esp shaklee

      Ibu hamil pun kerap kena gastrik srbab morning sickness teruk

      Loya lagi. Sebab tu elok makan esp semasa mengandung

      Gula terkawal

      Perut kenyang. Terbaik

      Padam
  5. saya dah agak ..orang ol timer...orang tua-tua

    saya termasuk ol timer la juga hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tuan Hanafi bukan ol timer lagi

      Baru 30 an kan

      :)

      Masih muda dan banyak usaha

      Padam
  6. Esp shaklee ni bagus ke untuk orang berusia?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau maian ikut sukatan

      Dan tuan tiada masalah buah pinggang. Sihat saja tuan

      Padam
  7. esp shaklee memang banyak manfaat untuk ibu mengandung

    BalasPadam

⛔⛔TERIMA KASIH KERANA MENINGGALKAN KOMEN ⛔⛔

🌼🌺🌸 Maznee memang rajin membalas komen bonda semua. πŸ˜‰ Insyaallah akan lawati blog cik puan & bonda semula.🌸🌺🌼
.
Selamat bersilaturahim πŸŒ„