Maznee Azmi . Pengedar Shaklee pilihan hati. Yakin . Mesra . Berpengalaman

15 Makanan Superfood Untuk Diet Ibu Mengandung. Aktif & Gembira!

15 Makanan Superfood Untuk Diet Ibu Mengandung. Aktif & Gembira!

Assalamualaikum Wrmbth, Apa khabar puan hari ini? Maznee nak kongsi tentang superfood untuk ibu mengandung.
.
Ewah.
.
Makanan pun ada super power juga ya?
.
senarai makanan superfood untuk ibu mengandung

.
Ada
.
Sebab tak semua makanan di jadikan sama oleh Allah swt
.
Penuh dengan nutrien berkhasiat, 15 makanan ini penuh dengan kuasa untuk kehamilan yang terindah bak pergi honeymoon kali pertama.
.
Dan akan memberikan ibu dan bayi zat yang mencukupi.
.

1. Aprikot kering

Mudah dihidangkan dan hebat untuk menaikkan stok besi: satu segenggam memberikan anda 10% daripada keperluan besi harian anda. Ia juga mengandungi asid folik, kalium, kalsium dan magnesium. Mereka juga akan membantu mencegah usus anda menjadi lembam ketika kehamilan anda berlangsung.
.

2. Karbohidrat

Semasa mengandung, pastikan kita mendapatkan bekalan karbohidrat yang cukup.
.
Apa contoh karbohidrat yang baik?
.
Roti, pasta dan kentang. 
.
Makanan kaya karbohidrat akan memberikan kita tenaga & anda akan memerlukan jumlah tenaga yang semakin meningkat apabila semakin mendekati tarikh melahirkan anak. 
.
Makan sebanyak 4-6 hidangan sehari.
.

3. Bijirin Sereal

Mazni galakkan ibu mengandung untuk makan bijirin yang diperkaya dengan vitamin dan asid folik. 
.
Satu mangkuk makanan bijirin bersama susu dengan susu adalah makanan yang hebat.
.
Jika kita rasa lemah & kerap lesu.
.
Dan selalu mengalami penurunan tenaga pada siang hari. 
.
Hanya 1 mangkuk sehari boleh membekalkan sehingga 100mcg asid folik setiap hari. Atau ibu hamil boleh makan vitamin bcomplex shaklee
.

4. Pisang

Buah yang sinonim dengan monyet. Asal pisang je kita ingat monyet
.
Tapi
.
Buah pisang ni sangat bagus tau. 
.
Sebab apa?
.
Buah pisang kaya dengan kalium & baik untuk mengurangkan mencukupkan cecair dalam badan. Penting vitamin & mineral semasa mengandung. Sebab tu set mengandung shaklee direka khas untuk cukupkan keperluan
.
Dan mengekalkan keseimbangan cecair yang sihat. 
.
Siapa yang pernah susah tidur semasa mengandung?
.
Baring dah pejam mata.
.
Tapi tak juga lelap
.
Makanlah pisang. Sebab pisang mengandungi tryptophan yang membantu untuk menggalakkan tidur. Sangat berkhasiat & snek yang meningkatkan tenaga.
.

5. Produk tenusu untuk ibu hamil

Produk tenusu ni bukan susu sahaja.
.
Keju, yogurt & macam macam lagi adalah sumber terbaik kalsium.
.
Kalsium sangat penting untuk perkembangan tulang & gigi bayi. 
.
Ibu hamil seeloknya makan 3 bahagian sehari
.
Dan cuba amalkan produk rendah lemak untuk menjaga tahap lemak tepu dalam badan kita rendah.
.
Naik banyak sangat naik suspek kencing manis masa mengandung.
.
Takut tu
.

6. Yogurt

Yogurt pun ada banyak jenis
.
Ada yogurt greek yang lebih tinggi kandungan protein & kurang karbohidrat.
.
Yogurt rendah lemak pula mengandungi kalsium yang sama banyak dengan yogurt biasa. 
.
Kalau kita tak suka minum susu, eloklah makan yogurt. Buat smoothies blend dengan buah memang sedap. Tambah pula dengan ESP Shaklee untuk wanita hamil. Fuh kenyang betul. Badan pun rasa cergas.
.

7. Sayur sayuran & buah

Kalau waktu biasa pun kita di galakkan makan sayur & buah
.
Apa lagi waktu mengandung kan?
.
Makan 5 hidangan sehari. 
.
Vitamin dan mineral dari sayur & buah buahan membantu bayi kita berkembang secara normal. Maznee galakkan untuk puan baca artikel ini. Tentang 15 buah & sayur yang bagus untuk ibu mengandung.
.
Tapi kan
.
Walaupun dah makan sayur & buah.
.
Ibu mengandung masih memerlukan beberapa suplemen untuk mencukupkan keperluan zat yang tinggi semasa mengandung.
.
Contohnya asid folik.
.
Cuba untuk dapatkan nutrien daripada makanan selagi termampu.
.
Kalau kita terbeban dengan tanggungjawab di rumah & di pejabat. Baru kita makan vitamin ibu mengandung
.
Cuba untuk pastikan semua makanan prenatal yang melepasi bibir semasa hamil akan mempunyai beberapa kesan yang bermanfaat pada sama diri kita & bayi kita. 
.

8. Ubi Keledek

Keledek memang sedap di makan
.
Maznee suka karipap dari keledek. Dan juga kuih keria yang banyak keledeknya macam keledek antarabangsa kat melaka tu
.
Cuma, kalau kita nak dapat khasiat penuh dari keledek. Cara penyediaannya mestilah sesuai
.
Cuba mengukus atau menumbuk keledek dengan sedikit minyak zaitun. 
.
Keledek adalah sumber yang baik tenaga, dan penuh dengan kalsium, vitamin C & Betacarotene 1 sumber tumbuhan untuk vitamin A.
.
Yang penting untuk kulit dan pembangunan mata.
.

9. Strawberi

Siapa yang pergi cameron highland. Tak makan strawberi memang rugi.
.
Awal tahun 2017, Maznee pergi cameron highland dengan keluarga. Masyaallah, masa tu harga stawberi murah sangat
.
Strawberi penuh dengan vitamin C (baik untuk kulit yang sihat dan imuniti), beta-karotena, asid folik dan kalium. 
.
Jika kita makan strawberi selepas 1 hidangan yang kaya dengan zat besi, vitamin C dari strawberi akan membantu meningkatkan penyerapan zat besi dari hidangan tersebut.
.
Memang superfood yang bagus semasa hamil
.

10. Protein

Sebelum ini Mazni ada menulis 12 ikan untuk ibu mengandung yang bagus untuk sumber protein.
.
Dan juga khasiat lain seperti omega 3.
.
Pilih sumber yang paling sihat. Ikan, telur, keju dan daging adalah baik, tetapi hadkan pada hanya dua bahagian sehari. Daging merah kaya dengan besi, tetapi bukan satu-satunya sumber. Cari alternatif seperti bayam.
.

11. Roti Bijirin Penuh

Bila mengandung memang selalu rasa lapar
.
Sebab perut dah mengecut dihimpit baby comel
.
Jadi, Maznee cadangkan kita makan roti bijirin penuh. Ini cara mudah untuk menyimpan stok karbohidrat.
.
Roti wholemeal juga merupakan sumber zat besi, kalsium, dan vitamin B yang baik.
.
Sesetengah roti berserat juga diperkaya dengan asid folik.
.

12. Brokoli

Sayur yang kurang digemari ramai orang
.
Tapi
.
Bagus tau
.
Brokoli mengandungi zat kalsium, magnesium (penting untuk pertumbuhan tulang) dan asid folik. 
.
Macam mana nak kekalkan khasiat dalam brokoli?
.
Stim dan bukannya berebusnya untuk memelihara nutrien.
.

13. Telur untuk kandungan

Telur yang  dimasak dengan baik, sudah tentu, bagus kerana kaya dengan zat besi, protein dan vitamin B12, yang penting untuk pertumbuhan sihat sel-sel dalam badan kita.
.

14. Minyak tumbuhan (Seperti minyak zaitun & habbatus sauda)

Sesetengah minyak dari sumber semulajadi adalah sumber utama asid lemak penting omega-3 dan omega-06, yang penting untuk fungsi sel, perkembangan otak dan mata.
.

15. Air

Buat sarasaran untuk minum lapan gelas air sehari. 
.
Air penting tau
.
Air yang cukup  akan membuat kita kekal terhidrat, mengekalkan tahap tenaga dan membantu mencegah sembelit dan cystitis.
.
Cukup 15 superfood
.
Apa tujuan kita makan superfood ni? Semestinya untuk cukupkan zat yang diperlukan badan & juga anak kesayangan dalam rahim
.
Masalahnya sekarang.
.
Kalau dah sibuk bekerja di pejabat. Mencabar juga nak cukupkan semua ni.
.
Sebab itu Maznee cadangkan ibu hamil super sibuk & produktif di pejabat & dirumah untuk makan Set ibu mengandung shaklee
.

Set mengandung shaklee trimester 1 (Usia kandungan 1~3 bulan)


  1. Vitalea ( multivitamin dengan zat besi)
  2. B Complex (asid folik)
  3. Vitamin C
  4. Ostematrix (pil kalsium)
  5. Energizing soy protein
  6. Omegaguard

vitalea set mengandung shakleekalsium ostematrix harga set mengandung shaklee

vitamin c shaklee harga set vitamin cminyak ikan omegaguard


harga set vitamin b complexharga set esp shaklee


Bagi trimester pertama, boleh makan dari minggu pertama bonda mengandung lagi.
.

Set mengandung shaklee trimester 1 2 & 3 (Sesuai untuk tiga trimester)

  1. Vitalea ( multivitamin dengan zat besi)
  2. B Complex (asid folik)
  3. Vitamin C
  4. Ostematrix (pil kalsium)
  5. Omega Guard
  6. ESP Shaklee
.
Semua produk shaklee ini dalam bentuk yang mudah dimakan dan dihadam. Saiz tablet dan kapsul yang sedang sedang saja.
.
Jadi kalau nak bawa ke pejabat. Letak saja atas meja atau dalam locker
.
Lepas kita makan sarapan atau lunch sambil buat kerja tu
.
Makan vitamin ibu hamil ni. Untuk cukupkan mana yang kurang
.
Contoh kita tak suka minum susu. Kurang suka makan buah. Tak suka makan daging.
.
Dan lain lain.
.
Ambillah set mengandung Shaklee. 

Apa Superfood yang Maznee lupa nak senaraikan?

Ada banyak lagi makanan hebat yang Maznee lupa senaraikan
.
Cuba sahabat kongsikan di ruangan komen
.
Mana tahu, lepas ni Maznee boleh tulis tentang makanan tersebut pula
.
Selamat menikmati 9 bulan kehamilan dari Maznee
.
Insyaallah. Jumpa lagi lain kali

.
Disclaimer: This website is not intended to replace professional consultation, diagnosis, or treatment by a licensed physician. If you require any medical related advice, contact your physician promptly. Information at hargasetbersalin.blogspot.com is exclusively of a general reference nature. Do not disregard medical advice or delay treatment as a result of accessing information at this site.

16 Responses to "15 Makanan Superfood Untuk Diet Ibu Mengandung. Aktif & Gembira!"

  1. makanan mcm ni la yg diperlukan ibu mengandung. baru ibu dan baby sihat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih nik sebab selalu singgah sini

      Padam
  2. wah..menarik juga nie..terima kerana sudi berkongsi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama sama mr hanafi
      .
      Terima kasih kembali kerana singgah

      Padam
  3. Sha suka brokoli.. Kukus or celur je pastu makan.. Memang sedap..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sedap ya sha. Memang bagus makan brokoli

      Banyak zat yang bagus

      Padam
  4. untung penggemar yogurt, cheese dan susu tu. hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mesti tulang dan gigi kuat sebab cukup kalsium

      Padam
  5. Banyak nya makanan superfood yang boleh di makan ibu mengandung

    Kalau boleh makan semua ni

    Tak payah makan suplemen lagi kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Makanan superfood ni banyak khasiatnya

      Bagus untuk lengkapkan keperluan nutrisi ibu hamil dan baby

      Selamat mencuba

      Padam
  6. Makanan ni bagus untuk semua orang. Ibu mengandung apa lagi kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu. Kalau kita dah biasa makan dengan sihat memang tak ada masalah sangat

      Sebab badan kita sentiasa cukup khasiat

      Bagus untuk kita tambah ilmu nutrisi. Untuk bekalan sepanjang hayat

      Padam
  7. Bagus tip ni... Tapi lea due dah tak lama dah.. tak sempat nak amalkan.. hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selamat datang lea. Wah syabas lea

      Dah nak due ya

      Selamat bersalin dan berpantang. Maznee doakan semuanya lancar

      Dan baby pun sihat wal afiat

      Amin :)

      Padam
  8. Balasan
    1. Sama sama azi.

      Terima kasih singgah ke mari

      Semoga info ini sedikit sebanyak membantu untuk azi memberi makanan terbaik untuk kesihatan keluarga

      Padam

⛔⛔TERIMA KASIH KERANA MENINGGALKAN KOMEN ⛔⛔

🌼🌺🌸 Maznee memang rajin membalas komen bonda semua. πŸ˜‰ Insyaallah akan lawati blog cik puan & bonda semula.🌸🌺🌼
.
Selamat bersilaturahim πŸŒ„